Vad är Wudang Gong Fu och hur tränar man?

Den frågan får jag ibland och varje gång är den lite svår att svara på.

Först , Wudang Gong Fu är helt enkelt Gong Fu (Kung Fu) från Wudang-bergen. Här utvecklades energiträningen och de interna stilarna.
Det är en träning och tradition som bygger på Daiosmen och dess synsätt.
Hälsa är något som prioriteras och allt vi tränar har en hälsoaspekt och funktion.
Sedan är det kampform, martial art, vi tränar så allt vi gör har även en "applikation" eller ett syfte
utifrån kamp och försvar.
Den mest kända stilen är Taiji Quan men även Bagua Zhang, Xing Yi, TaiYi är så kallade interna stilar. Dvs stilar där inte muskulär styrka prioriteras utan inre kraft. För att fullt förstå detta bör man ha viss insikt eller förståelse för Qi och hur Qi är den energi som håller allt snurrandes så att säga.
Så mycket av träningen kommer att handla om hur man får tillgång till energin, hur man får den att flöda i kroppen och hur man kan öka energimängden. För detta behöver man arbeta en hel del med kroppen och det finns hur mycket övningar som helst som har just detta i fokus. Att arbeta med kroppen så att energiflödet blir möjligt.
 
 
Eftersom Wudang Gong Fu är just Gong Fu tränar man mycket grundläggande övningar för att få en kropp.
Det är mycket basövningar för att få styrkan, flexibiliteten, rörelseförmågan, balansen, fokuseringen mentalt i det man gör och närvaron. Man tränar grundställningar, slag och sparkar. Uthållighet. Förmåga till avspänning som är en grundpelare i vår träning. Att få bort alla spänningar som hindrar just energiflödet. 
Utan det grundläggande är det svårt att gå vidare i den övriga träningen helt enkelt. Vi behöver grunden.
 
Träningen innehåller också mycket QiGong. QiGong i olika former för att kunna arbeta med energin ur olika aspekter. Det specifika för Wudangs stilar är just energin och då måste också specifik energiträning göras
och det är just detta som är så speciellt med Wudang-träningen. Tar man bort detta tappar man den viktigaste delen av träningen.
 
Sedan så har vi de olika stilarna som tränas inom Wudang Gong Fu och vår lineage Xuan Wu Pai.
Taiji Quan, där man oftast startar sin träning. En träning i sig med mycket grundträning och allt som gör det till Taiji Quan där själva formerna inte är det viktigaste. Här tränar man även push hands och applikationer.
 
Sedan har vi både Bagua Zhang och Xing Yi som också innehåller sin specifika träning och sina övningar.
 
 
Vi har svärdsträning med Taiji-svärdet, Jian, som också innehåller sin specifika träning.

Som man kan se så finns det mycket man kan träna inom Wudang Gong Fu. Flera olika spår man kan följa.
Men allt har sin start och där har vi grundträningen och att bygga grunden och där lägger vi som sagt mycket tid.
 
Våra klasser är olika från gång till gång. Allt beroendes på vilka som är där, vilket tema vi kör för dagen. Var vi är i processen och vad jag för stunden har i mig själv. Så det är omöjligt att säga vad vi gör på klassen annat än den träning som hör Wudang Gong Fu till. Klassen är en timme och trettio minuter och brukar oftast innehålla en inledande del, en fortsättningsdel och sedan en avslutaden del.
 
Klasserna kan ses som lektioner där man får möjlighet att "lära sig språket". Ju mer man sedan tränar utöver klasserna desto fortare lär man sig och utvecklas.
 
Min roll som lärare är att lära ut, att visa och justera och korrigera. Jag kan dock inte göra elevens arbete. Det är upp till var och en att ta ansvar för sin egen träning. Var och en utvecklas också utifrån sina egna förutsättningar. Jag kan inte kräva en utveckling eller framsteg utöver de som den enskilde eleven gör möjligt.
 
En annan fråga som ibland kommer är om vi tävlar och om vi graderar med olika bälten.
Den sista frågan först, vi graderar inte. Vi har inga bälten. Vi tränar.
Tävlingar förekommer nationellt och internationellt. Jakob Isaksson, vår mästare, har silver och bronsmedalj från de kinesiska öppna mästerskapen 2010 samt tre guldmedaljer från europamästerskapen i Spanien 2013.
Den som vill tävla hänvisas till Jakob för frågor och svar. Jag själv har inte ställt upp i någon tävling men stödjer och hjälper den som vill detta.
 
Den sista frågan jag vill besvara är den jag ibland får om varför jag håller på med detta.
Svaret kommer alltid direkt och behöver ingen eftertanke.
Mitt mål är att bli så gammal som möjligt med hälsan med mig hela livet så att jag kan gör det jag vill så länge jag kan.
För mig är det inte träning, det är en livsstil.
 
Denna livsstil tar mig till Kina nu i maj för andra gången. Första gången var jag till just Wudang och tränade under Jakob och mäster Tang (på bilden). Nu blir det Shanghai och Hainan för träning under mäster Gao och mäster Ismet Himmet. Det blir intensiva veckor med mycket Xing Yi och Taiji Quan. Det blir mycket träning helt enkelt :)
 
Under min frånvaro från studion är det mina elever som håller dörren öppen för den som vill komma och träna.
Jag är tillbaka i juni igen för en veckas träning med er innan studion tar sommaruppehåll.
Vi ses :)
.
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

LULEÅ

WUDANG TAIJI QUAN & QIGONG

RSS 2.0